کد مطلب:314225 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:304

پیامبر، پرچم جنگ خیبر را به علی می سپارد
علامه خطیب خوارزمی با ذكر سند از عمر بن خطاب نقل نموده كه گفت:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روز - جنگ - خیبر فرمود:

لاعطین الرایة غدا رجلا یحب الله و رسوله و یحبه الله و رسوله، كرارا



[ صفحه 18]



غیر فرار، یفتح الله علیه، جبرئیل عن یمینه و میكائیل عن یساره، فبات المسلمون كلهم یستشرفون لذلك.

فلما أصبح قال: این علی بن أبی طالب؟

قالوا: أرمد العین.

قال: آتونی به ، فلما آتاه قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ادن منی. فدنا منه، فتفل فی عینیه و مسحهما بیده، فقام علی بن ابی طالب علیه السلام فی بین یدیه و كانه لم یرمد و أعطاه الرایة، فقتل مرحب و أخذ مدینة خیبر. [1] .

فردا پرچم را به دست مردی خواهم داد كه خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش هم او را دوست دارند، او به طور جدی به رویارویی دشمن رود، نه اینكه فرار كند، خداوند به دست او پیروزی عنایت فرماید: جبرئیل طرف راستش باشد و میكائیل سمت چپش، پس مسلمانان شب را گذراندند در حالی كه آرزوی تشرف بدین مقام و مأموریت را در سر می پروراندند.

چون صبح شد پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علی بن ابی طالب كجاست؟

گفتند: او دچار چشم درد شده.

فرمود: وی را بیاورید، پس هنگامی كه حضرتش را آوردند، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نزدیك من بیا، و چون نزدیك پیامبر شد با آب دهن چشمانش را مسح و مالش نمود، در این موقع علی علیه السلام با دیدگان سالم از جا برخاست آن چنان كه گویا سابقه چشم درد نداشت.

پس پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم پرچم را به او داد، او هم مرحب - بزرگ پهلوان جنگجو و شجاع یهود- را كشت و خیبر را فتح نمود.



[ صفحه 19]




[1] مناقب، ص 105، فصل 16؛ كنز العمال، ج 13، ص 123 به شرح فوق عينا و به نقل از سنن دار قطني، تاريخ بغداد خطيب، و تاريخ دمشق ابن عساكر، و در ص 116 به شماره ي 36377 به طور مختصر و نقل از تاريخ اصبهان ابن منده، ج 1، ص 211، چ قاهره.